Яким має бути сучасний музейник – лекція від випускниці НаУОА Юлії Філіп’євої

Наталія Веляник

У рамках проекту Alumni Talks до Острозької академії завітала випускниця культурології 2012 року, менеджерка проектів  та член Асоціації «Culture & Creativity» Юлія Філіпєва, яка розповіла про компетенції сучасного музейника.

Формат дискусії дозволив як спікеру, так і слухачам спільно обговорити питання, які виникають в роботі музейників, обдумати, яким є сучасний музей і хто може бути його працівником.

«Я закінчила бакалаврат культурології в Острозькій академії у 2012 році, після цього рік працювала в Острозькому краєзнавчому музеї. Це був дуже цікавий досвід, який сподвиг мене на те, щоб і далі працювати з музеями і розвиватися самій в цьому напрямку. Так сталося, що на магістратуру я вступила до Вищої школи економіки (університет в Москві), там я закінчила магістерську програму з культурології. Якраз у ті роки, коли я навчалася, «вишка» зробила спільну програму разом з голландським вишем, який спеціалізується на музейній справі. Ці 2 університети разом з політехнічним музеєм зробили магістерську програму, яка обіймала найновітніші напрямки музейної справи. Деякими знаннями з цього навчання я поділюся сьогодні з вами», – розповідає лекторка.

За словами менеджерки проекту «Craft it!», екскурсовод, зберігач фондів і науковий працівник – звичні ролі. Тепер у 21 столітті з’являється нове бачення музейного працівника – відтепер це медіатор, куратор та digital collection manager.

«Екскурсовод – людина, яка збирає якусь групу людей і проводить для них екскурсію. Тобто, це розмова, наратив, який веде одна людина для певної кількості людей на експозиції чи виставці. Натомість, медіатор – це людина,  присутня в залі/на виставці/в музеї, яка може ненав’язливо допомогти людям, у яких виникають якісь питання, і розповісти щось про окремі експонати, про роботу в музеях і виставку. Тобто, вона відслідковує поведінку аудиторії і реагує на її запити. У людей з’являється більше можливостей рефлексувати самостійно, задаватись питаннями, розмірковувати, більше можливостей думати. Той наратив, який подає музей своїм відвідувачам, більше відповідає їхнім запитам за рахунок роботи такої людини», – пояснює Юлія.

Ситуацію із музеями в Україні менеджерка проектів описує так:

«У нас в Україні більшість музеїв – музеї, які облаштовані у приміщеннях архітектурних пам’яток. Тому часто музейники, які хочуть щось зробити,  дещо обмежені у своїх діях через те, що в пам’ятках архітектури не усе можна організувати, не кожну стіну можна знести , не в будь-якій стіні можна щось свердлити і вішати. Натомість, коли музеї створюються «з нуля», коли приміщення будується одразу під музей і функції музею «закладаються» у це приміщення, музейники мають більшу свободу дій», – зазначає лекторка.

На думку Юлії, сучасний музей – це дизайн, піар та маркетинг, присутність в соціальних мережах та діджиталізація.

«Я слідкую за життям Острозької академії, Острога зокрема, так як працювала в краєзнавчому музеї, і читала, що відбулося кілька поспіль невдалих конкурсів на посаду директора Музею, і подумала, що, напевне, немає кому йти туди працювати, а тому потрібно їх готувати. Те, що я могла зробити зі свого боку – звернути увагу студентів на те, що музеї – це цікаво, це не так страшно, як може здаватися, і є можливість реалізувати себе в професії», – коментує Юлія Філіп’єва.

Проект «Alumni Talks» — це комунікаційний майданчик для зустрічі нинішніх студентів з випускниками Острозької академії, які хочуть поділитися професійним досвідом, навиками та знаннями, отриманими під час здійснення їх професійної діяльності. Започаткували проект формату зустрічей на гуманітарному факультети за ініціативи проректора з науково-педагогічної роботи Дмитра Шевчука.